روش استفاده از سود پرک - شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان

روش استفاده از سود پرک

روش استفاده از سود پرک

سود پرک یا سود سوزآور ماده‌ای شیمیایی است که علاوه بر استفاده در صنعت کاغذ سازی، در صنایع و زمینه‌های بسیار دیگری کاربرد دارد. این ماده که به مانند کریستال سفید است و بی بو، شفاف و سمی، مهمترین مشخصه این محصول محسوب می‌شود. با تشکیل محلول با آب می‌تواند در راستای مصارف بسیاری استفاده شود. با این حال از آنجایی که ماده‌ای خورنده و خطرناک است، باید به درستی از آن استفاده کرد و همچنین در هنگام خرید سود پرک دقت کافی را برای تهیه ماده مناسب به خرج داد. در نتیجه آشنایی با روش استفاده از سود پرک برای افرادی که نیازمند استفاده از آن هستند، ضروری است. در ادامه به موارد استفاده از سود پرک و روش استفاده از آن به ویژه روش استفاده برای چربی گیری خواهیم پرداخت.

موارد استفاده از سود پرک

موارد استفاده از سود پرک یا سدیم هیدروکسید در زمینه‌های مختلفی دیده می‌شود. این ماده به عنوان ماده شیمیایی قوی کاربردهای متعددی دارد و به‌طبع استفاده از آن به عنوان چربی گیر و استفاده در مواد شوینده از رایج‌ترین مصارف به شمار می‌آیند که البته باید به شکل صحیح انجام شوند. از سود سوزآور در صنایع مختلف به صورت تخصصی استفاده می‌شود اما استفاده از آن برای چربی زدایی و امور منزل ساده است و تنها باید مراحلی را که ذکر خواهیم کرد، دنبال کرد.

استفاده در امور منزل

تمیز کردن بسیاری از لوازم آشپزخانه به ویژه لوازمی که به میزان زیادی جرم و چربی گرفته‌اند، به راحتی و با پاک‌کننده‌های معمولی امکان‌پذیر نیست. این نوع پاک‌کننده‌ها در اغلب موارد تنها می‌توانند رد چربی و آلودگی‌ها را از لوازم کمرنگ کنند یا کاهش دهند و به عبارتی از قابلیت پاک‌کنندگی کامل برخوردار نیستند. به همین دلیل به مواد قوی‌تری مانند کاستیک سودا یا همان سود پرک نیاز خواهد بود. این ماده می‌تواند برای چربی گیری و باز کردن لوله‌ها در منزل استفاده شود.

چربی گیری

همه افراد می‌دانند که پاک کردن چربی به ویژه چربی زیاد از روی سطوح به سختی انجام می‌شود. برای مثال پاک کردن چربی از روی اجاق گاز، هود و فر آشپزخانه کار آسانی نیست. بسیاری از چربی‌های سرسخت را نمی‌توان با شوینده‌های رایج پاک کرد و به مواد غلیظ‌تری مثل سودا پرک نیاز است که تنها مقدار کمی از آن می‌تواند چربی‌ها را به صورت کامل از روی سطوح پاک کند.

البته شایان ذکر است که بسیاری افراد با خرید سود پرک با حجم حتی کم، استفاده‌های زیادی از آن در خانه می‌کنند و برای مثال از آن در رفع زنگ‌زدگی سینک آشپزخانه هم استفاده می‌کنند.

روش استفاده
  1. در ابتدا برای تمیز کردن سطوحی نظیر اجاق گاز و فر آشپزخانه باید حدود تنها ۴ قاشق از سود پرک را با یک لیتر آب داغ مخلوط کنید.
  2. محلول به دست آمده را با استفاده از برس مخصوص به سطح مورد نظر بکشید و بگذارید تا ۳۰ دقیقه باقی بماند.
  3. پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه یا کمتر با استفاده از پاک‌کننده‌ها سطح را بشورید و به یاد داشته باشید که این محلول نباید با پوست شما تماس پیدا کند.
  4. محلول سود پرک نباید به هیچ وجه بیش از ۳۰ دقیقه باقی بماند چراکه خاصیت خورندگی آن می‌تواند موجب آسیب دیدن لوازم شود.

باز کردن لوله

استفاده در باز کردن و رفع گرفتگی لوله‌ها و به خصوص لوله فاضلاب از رایج‌ترین موارد استفاده از سود پرک است. مشخصاً گرفتگی لوله‌ها می‌تواند مشکلی دردسرساز باشد و اغلب به راحتی رفع نمی‌شود اما با کمک تنها حجم کمی از سود سوزآور امکان از بین بردن این مشکل وجود دارد.

روش استفاده
  1. در ابتدای مصرف سود پرک در هر زمینه‌ای بهتر است دستکش دست کنید.
  2. سپس حدود ۷۵۰ میلی‌لیتر یا ۳ فنجان از سود سوزآور را در حدود ۳ لیتر آب حل کنید تا محلول مورد نیاز ایجاد شود.
  3. برای ایجاد محلول از سطل و قاشق پلاستیکی استفاده کنید.
  4. محلول را در درون لوله بریزید.
  5. حدود ۳۰ دقیقه آن را باقی بگذارید.
  6. پس از گذشت این مدت زمان، حدود ۴ لیتر آب جوش را درون لوله بریزید تا نتیجه را مشاهده کنید.

صنعت دارو

استفاده از سود پرک در صنعت دارو

اگرچه همان‌طور که اشاره کردیم سدیم هیدروکسید یا همان سود پرک ماده‌ای شیمیایی و خورنده است اما در صنعت پزشکی و داروسازی به صورت تخصصی کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال در بسیاری از موارد از این ماده برای تولید و تهیه آسپرین و مواد ضد انعقاد خون استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: گرید مواد شیمیایی

صنعت غذا

به‌کارگیری در صنایع غذایی و تهیه کنسروهای مختلف یکی دیگر از موارد استفاده از سود پرک به شمار می‌آید. همچنین بسیاری از تولید کنندگان از این ماده برای جلوگیری از کپک زدن، ایجاد تردی در بعضی مواد خوراکی نظیر چوب‌شور، کندن پوست زمینی، تهیه و رشد زیتون و سایر موارد مشابه هم استفاده می‌کنند.

صنعت کاغذ

استفاده از سود پرک در صنعت کاغذ را می‌توان یکی از رایج‌ترین و مهمترین موارد مصرف این ماده شیمیایی دانست. سدیم هیدروکسید در این زمینه و در تولید خمیر کاغذ کاربرد فراوانی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده برای بازیافت کاغذ اشاره کرد. این ماده می‌تواند به آسانی جوهر را از روی کاغذ از بین ببرد و به‌طبع خمیر کاغذ را از نمونه‌های بازیافتی به وجود آورد.

همچنین بخوانید: ابعاد کاغذ A0 تا A8

مواد شوینده

استفاده در تولید مواد شوینده و انواعی از صابون‌ها از دیگر موارد استفاده از سود پرک می‌باشد که توجه افراد را به خود جلب کرده است. به همین دلیل کاربرد سدیم هیدورکسید در صابون سازی را می‌توان یکی از 3 کاربرد مهم سود پرک نامید. این ماده با خواص و ویژگی‌های خود ماده‌ای مهم برای تولید انواعی از ضدعفونی و پاک‌کننده‌های صنعتی یا خانگی است که از این رو حتی در کارواش‌ها، تصفیه آب و تصفیه فاضلاب هم استفاده می‌شود.

همچنین در انتها به عنوان تعدادی دیگر از موارد استفاده سود سوزآور می‌توان مصارف زیر را نام برد:

  • صنعت کاشی و سرامیک
  • تولید سلفون
  • صنعت چرم
  • تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
  • بازیافت لاستیک
  • صنعت نساجی و پارچه
  • صنعت فلز
  • رنگریزی

نکات امنیتی در استفاده از سود پرک

نکات امنیتی در استفاده از سود پرک

سود پرک یا کاستیک سودا به دلیل شیمیایی و خورنده بودن و حتی سایر ویژگی‌ها می‌تواند ماده خطرناکی باشد و به این ترتیب در صورت عدم استفاده صحیح سلامت فرد را به خطر بیندازد. به همین دلیل باید به این نکات توجه بسیاری داشت:

  1. از تماس سود سوزآور با پوست اجتناب کنید؛ چراکه می‌تواند موجب ایجاد سوختگی‌های عمیقی بر روی پوست شود.
  2. محلول آب و سود پرک به خصوص اگر میزان ماده زیاد باشد، گازهای خطرناکی را ایجاد می‌کند که می‌تواند به چشم آسیب بزند.
  3. به منظور جلوگیری از مشکلات تنفسی در محیط‌های بسته و بدون تهویه هوا از محلول آب و سود سوزآور استفاده نکنید.
  4. این ماده حتماً باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  5. خرید سود پرک را از مراکز معتبری انجام دهید که دارای بسته‌بندی‌های استاندارد و مطمئن هستند.
  6. تنفس این ماده شیمیایی می‌تواند مشکلاتی همچون سرگیجه، افزایش ضربان قلب، سوزش گلو، تحریک گوش، حلق و بینی، مشکلات تنفسی و موارد مشابه را ایجاد کند.
  7. سود پرک نسبت به فلزات واکنش نشان می‌دهد و در این صورت احتمال خطر احتراق وجود دارد.
  8. در صورت بلعیده شدن خطر خونریزی، اسهال، استفراغ و آسیب دستگاه گوارشی را به همراه دارد.

با توجه به این موارد پیشنهاد می‌شود که حتماً تنها از مجموعه‌های معتبر نسبت به خرید سود سوزآور اقدام کنید تا آن را با بسته‌بندی مناسب دریافت نمایید و همچنین در نگهداری و استفاده از آن دقت و توجه بسیاری را به خرج دهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سود پرک و سود مایع

خرید سود پرک از شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان

شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان از سال 1393 فعالیت خود را آغاز نموده و هم اکنون یکی از تامین کنندگان بزرگ در صنایع سلولزی ایران به شمار می رود. این مجموعه بیشتر تمرکز خود را صرف تامین مواد شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و سایر تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال در این حوزه نموده است. شما در صورت اقدام به خرید سود پرک از مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان، کافی است که با کارشناسان ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *