تفاوت سود پرک و سود مایع در چیست؟

تفاوت سود پرک و سود مایع

تفاوت سود پرک و سود مایع

سود پرک ماده‌ای شیمیایی با فرمول NaOH بازی بسیار قوی است که در صنعت با نام هایی متعددی برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به دو صورت مایع و جامد تولید می شود که هر یک تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از این رو، اگر نام سود پرک و سود مایع به گوشتان آشنا است اما هنوز تفاوت این دو ماده را نمی‌دانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم تفاوت سود پرک و سود مایع را بررسی نماییم.

سود پرک چیست؟

سود-پرک-چیست

سود پرک که برخی آن را با نام سود سوزآور(Caustic Soda)، کاستیک سودا یا هیدروکسید سدیم (Sodium hydroxide) می‌شناسند، بازی بسیار قوی و محلول در آب است که می‌توان آن را به‌روش تجزیه‌ی شیمیایی سدیم کلراید تولید نمود. در واقع، سود پرک در صنعت به‌ دلیل قدرت بالا در هیدرولیز چربی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید که این ماده شیمیایی می‌تواند در صورت تماس با بافت‌های بدن، موجب سوختگی شود. حالت جامد سود سوزآور و حلالیت بالای آن در آب، گلیسرین و الکل باعث شده تا این ماده در صنایع متعددی مورد استفاده قرار گیرد. هیدروکسید سدیم در انواع پرک و گرانول در بازار عرضه می گردد.

مهم‌ترین کاربرد‌های سود پرک

سود پرک

یکی از معروف‌ترین صنایعی که سود پرک به ‌عنوان مهم‌ترین مواد اولیه‌ی مورد نیاز آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، صنعت صابون، شامپو‌سازی و پتروشیمی است. از طرفی، این ماده به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی pH نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه در صنایع مختلف به‌ منظور خنثی نمودن اسید و تولید نمک کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین صنایعی که از سود پرک جامد استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • تولید لبنیات
  • صنعت کاغذ‌سازی
  • صنایع مرتبط با آلومینیوم
  • تولید سوخت‌های غیر فسیلی
  • سنتز ارگانیک برخی از صنایع
  • در تصفیه‌خانه‌ها به‌منظور تصفیه‌ی آب
  • صنایع مرتبط با تولید شوینده‌ها و نمک‌های سدیم
  • صنایع مرتبط با پتروشیمی به ‌منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای
  • در صنایع غذایی (برای پوست کندن و شستشوی سبزیجات و میوه‌ها یا تولید کارامل، نوشابه، شکلات، کاکائو و جلوگیری از تلخی زیتون)

سود مایع چیست؟

سود مایع در واقع همان سود سوزآور اما به ‌شکل بی‌رنگ و مایع است که به دلیل واکنش پذیری بالایی که دارد، رطوبت، آب و گاز کربنیک را جذب کرده و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سود مایع معمولاً با دو روش صنعتی (سلول دیافراگم و سلول غشایی) تولید می‌ گردد. این محصول با دو غلظت ۵۰% و ۳۱% تولید می شود که در اثر گرمای شدید یا ضربه می تواند موجب انفجار شود.

بیشتر بخوانید: گرید مواد شیمیایی

مهم‌ترین کاربرد‌های سود مایع

اگرچه سود مایع نیز همانند سود پرک کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت کاغذ‌سازی
  • صنعت تصفیه‌ی آلومینیوم
  • تولید صابون
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی
  • تولید سیمان و …

تفاوت اصلی سود مایع و سود پرک

قبل از آن‌که به بررسی تفاوت‌های سود مایع و سود پرک بپردازیم، لازم است ابتدا بیان کنیم که این دو ماده شیمیایی از نظر میزان pH تفاوت چندانی با هم ندارند و پی اچ این دو ماده حدود 12 تا 14 است. از طرفی هم سود پرک و مایع قابلیت انحلال‌ پذیری بالایی در آب دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پی اچ مواد شیمیایی و نحوه تست آن مقاله کاغذ ph را مطالعه نمایید.

به‌طور کلی، اگر بخواهیم تفاوت سود پرک و سود مایع را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اولین تفاوت بارز این دو ماده شیمیایی باهم در نوع رنگ آن می باشد که سود مایع بر خلاف جامد رنگ خاصی ندارد.
  2. دومین تفاوت سود پرک و سود مایع در درصد خلوص آن‌ها است. از آنجایی‌که هیدروکسید سدیم به‌ صورت جامد است، حداکثر خلوص آن 98 تا 99 درصد می باشد. اما با توجه به این‌ که در سود مایع، مایعات حضور دارند، حداکثر میزان خلوصی برای این ماده، 50 درصد نیز در نظر گرفته شده است.
  3. علاوه بر موارد گفته شده، می توان به تفاوت نحوه‌ی نگهداری این دو ماده اشاره کرد. به این صورت که سود پرک را می‌توان به‌ آسانی در بسته‌بندی‌هایی ذخیره نمود و در زمان نیاز از آن استفاده کرد اما ذخیره‌ی سود مایع به راحتی سود پرک نیست. به‌همین دلیل، معمولاً اکثر صاحبان کسب‌و‌کار‌ها ترجیح می‌دهند که از سود سوزآور جامد استفاده نمایند.

تفاوت ها

سود مایع

سود جامد

درصد خلوص

50%

99%

نوع بسته بندی و نگهداری

بشکه پلاستیکی

کیسه دو جداره

حالت فیزیکی

مایع شفاف

سفید رنگ

انحلال پذیری در آب

محلول

محلول

کدام صنایع از سود پرک و مایع استفاده می‌کنند؟

همانطور که مطلع هستید، صنایع مختلفی از سود پرک و مایع استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.  تولیدات شیمیایی

سود پرک یا سود مایع در تولیدات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های آن برای تنظیم pH از طریق خنثی‌سازی اسید‌ها است.

2. کاغذ و خمیر کاغذ

کاربرد سود پرک جامد و مایع

این ماده برای‌ منظور سفید نمودن کاغذ از طریق تفکیک الیاف سلولزی از لیگنین در فرآیند کرافت و صنعت تولید کاغذ نیز کاربرد دارد.

همچنین بخوانید: ابعاد کاغذ A0 تا A8

3.  سوخت‌های تجدیدپذیر

از این دو ماده شیمیایی در تولید سوخت‌های غیر فسیلی (تجدید‌ پذیر) مانند بیودیزل به کار برده می شود. در واقع کاربرد این ماده در صنعت به ‌عنوان یک کاتالیزور برای تبادل استری است.

4.  پتروشیمی و پالایشگاه

کاربرد سود پرک در پتروشیمی

سود سوزآور در صنایع مرتبط با پتروشیمی و پالایشگاه نیز بسیار کاربرد دارد؛ زیرا این مواد در سولفور زدایی نقش مهمی را برعهده خواهد داشت. از طرفی در صنایع پتروشیمی به ‌منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای از آنها استفاده می‌شود.

قیمت سود پرک و سود مایع

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام خرید سود پرک و سود مایع به آن دقت کنید، قیمت و کیفیت آن است که این دو عامل ارتباط مستقیمی باهم دارند. به عنوان مثال، مواد شیمیایی که درصد خلوص پایین تری داشته باشند، بالطبع قیمت کمتری دارند. به همین جهت، برای خرید ماده‌ شیمیایی به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید.

با توجه به این‌که قیمت‌ها همواره در حال تغییر هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام قیمت سود پرک و سود مایع با مجموعه ما تماس حاصل نمایید. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان با برترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدماتی مانند تولید مواد شیمیایی، ملزومات پوششی، ماشین‌آلات صنعتی و قطعات یدکی همکاری می‌نماید. اگر قصد خرید سود پرک و سود مایع را دارید، کافیست با مشاورین ما در ارتباط باشید.

خرید سود پرک و سود مایع

خرید سودپرک

از آنجایی که این ماده شیمیایی در صنایع مختلفی استفاده می شود، درصد خلوص آنها باهم متفاوت است به همین دلیل، برای خرید این ماده شیمیایی باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. به عنوان مثال، درصد سود پرک و مایعی که برای مصارف خانگی بکار برده می شود با درصد خلوص استفاده از آن برای کاغذ سازی متفاوت است؛ در نتیجه از لحاظ هزینه، باهم اختلاف قیمت دارند.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *