کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر + 3 روش نحوه مصرف

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر

سولفات آلومینیوم، آلوم یا زاج سفید، ترکیبی است که سال‌ها از آن برای تصفیه آب به طور ویژه تصفیه آب استخر استفاده می‌شود. ویژگی‌های شیمیایی منحصر به فرد این ترکیب، باعث شده است تا به انتخابی همیشگی در زمینه تصفیه آب تبدیل شود. در این مقاله قرار است به طور مفصل به کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر و نکاتی دیگر نظیر میزان و نحوه مصرف آن پرداخته شود.

سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم یکی از پرکاربردترین ترکیبات شیمیایی در تمام دنیاست. این ماده که به زاج سفید نیز مشهور است، در حالت جامد به‌صورت کریستال‌های سفید یا قهوه‌ای‌رنگ موجود بوده و به‌راحتی در آب حل می‌شود.

سولفات آلومینیوم یک ماده اسیدی و منعقدکننده است؛ می‌توان آن را نوعی نمک معدنی دانست که البته در اغلب موارد در آزمایشگاه شیمی تهیه می‌شود. به زبان علم شیمی، ماده مذکور دارای بار الکتریکی مثبت بوده و حالت یونیزه دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا زاج سفید مصارف گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد که از کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مصارف نام برد.

ناگفته نماند که سولفات آلومینیوم را برای تصفیه آب آشامیدنی نیز به کار می‌برند اما به نظر می‌رسد که این ماده شیمیایی، اصلی‌ترین چیزی باشد که برای رفع آلودگی‌ها و جهت افزایش میزان شفافیت آب استخر نیاز است.

در بخش‌های بعدی مقاله به بیان نکات بیشتری در خصوص دلایل، فواید و همچنین روش استفاده از سولفات آلومینیوم برای استخر خواهیم پرداخت.

نقش سولفات آلومینیوم در تصفیه آب استخر

پس از معرفی مختصر سولفات آلومینیوم و کاربردهای آن، احتمالاً این سؤال پیش می‌آید که اصلاً چرا در میان همه نمک‌های شیمیایی از این ماده برای تصفیه آب استخر استفاده می‌شود؟

در یک پاسخ کلی و خلاصه‌وار می‌توان گفت که سولفات آلومینیوم، به‌شدت جاذب رطوبت بوده و نقش منعقدکننده را برای آب استخر ایفا می‌کند؛ به این معنا که کلیه ناخالصی‌ها و مواد جامد اضافه موجود در آب را به خود گرفته و موجب چسبندگی آنها به یکدیگر می‌شود؛ به بیان دیگر می‌توان گفت که زاج سفید، در نقش لخته‌کننده ظاهر شده و موجب می‌گردد که مواد زائد و آلودگی‌های آب به‌صورت رسوب در کف استخر ته‌نشین شوند؛ البته این مواد طی فرایندهایی خاص، فیلتر شده و در آب باقی نمی‌مانند.

گفته می‌شود که سولفات آلومینیوم می‌تواند 99 درصد آلودگی‌های آب را از بین ببرد. با افزودن این ماده به آب، یون‌های دارای بار الکتریکی مثبت وارد عمل شده، با مواد آلی و ناخالصی‌های دارای بار الکتریکی منفی واکنش نشان می‌دهد و آنان را به سطح پایین آب می‌کشانند؛ به‌این‌ترتیب حالت کدر آب استخر از بین می‌رود.

همچنین بخوانید: ابعاد کاغذ A0 تا A8

فواید استفاده از سولفات آلومینیوم در استخر

همان گونه که می‌دانید و در بخش‌های پیشین مقاله نیز تا حدودی اشاره شد، آب استخرها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله وجود املاح معدنی، مواد آلی، آلودگی‌های محیطی و حتی تحت‌تأثیر شرایط اقلیمی، آلوده شده و یا حالت کدر پیدا کند؛ همچنین ذکر کردیم که سولفات آلومینیوم، ماده‌ای است که در تصفیه آب به‌کاررفته و بی‌تردید یکی از مهم‌ترین فواید آن، شفاف نمودن آب استخر است.

علاوه بر آنچه تا بدین جا بیان شد، اصلی‌ترین فایده استفاده از سولفات آلومینیوم در استخر، رعایت موازین بهداشتی است؛ به بیان بهتر ماده مذکور با حذف آلودگی‌ها و میکروب‌ها باعث می‌شود که آب استخر کاملاً تمیز شده و در نتیجه سلامت افراد تضمین گردد.

شایان‌ذکر است که زاج سفید باید به میزان مناسب و به روش صحیح برای تمیز کردن آب استخر مورد استفاده قرار گیرد تا فواید ذکر شده را داشته باشد.

بیشتر مطالعه نمایید: کاربرد نشاسته در کاغذسازی

میزان مصرف سولفات آلومینیوم در استخر

میزان مصرف سولفات آلومینیوم در استخر

میزان مصرف سولفات آلومینیوم در استخر به میزان آلودگی و نوع آن بستگی دارد؛ علاوه بر این زاج سفیدی که برای تصفیه آب به کار می‌رود، اقسام گوناگونی دارد و با کیفیت‌های مختلف موجود است. طبیعتاً این مسئله بر مقدار مصرف آن تاثیر می‌گذارد.

به طور معمول، تولیدکنندگان سولفات آلومینیوم توضیحاتی درباره نحوه استفاده از ماده مذکور ارائه داده و میزان مصرف آن را بر روی بسته‌بندی محصول درج می‌کنند؛ اما در حالت کلی گفته می‌شود که برای هر مترمکعب آب، حدود 10 گرم سولفات آلومینیوم کافی است.

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم در استخر

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم در استخر نیز تا حد زیادی به ویژگی‌های آب و میزان آلودگی آن وابسته است. همچنین سطح کیفی و درصد خلوص ماده نیز اهمیت دارد؛ از‌این‌رو روش استفاده از زاج سفید برای استخر را در سه حالت بیان می‌کنیم.

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم برای شفاف کردن آب استخر

در حالت کلی گفته می‌شود که اگر هدف از به‌کار‌بردن سولفات آلومینیوم، صرفاً رفع کدورت آب باشد، باید به‌ازای هر متر‌مکعب آب، 10 گرم از ماده را به استخر اضافه کرد؛ البته قبل از افزودن به استخر، باید ماده را در آب حل کرد.

از‌آنجا‌که این ماده، حلالیت بالایی در آب دارد، به همه بخش‌های استخر نفوذ می‌کند. معمولاً پس از افزودن سولفات آلومینیوم باید حدود دو ساعت (یا اندکی بیشتر) صبر کرد تا ناخالصی‌ها جمع و به پایین رانده شوند؛ در مرحله بعد باید از وکیوم استخر استفاده کرد و در نهایت کار فیلتراسیون را انجام داد؛ البته در پایان کار، سنجش PH (میزان اسیدی بودن) و میزان کلر آب استخر ضروری است.

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم برای آب استخر سبز

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم برای آب استخر سبز

سبز شدن آب استخر بر اثر گرم شدن هوا، کمبود کلر یا وجود جلبک، یک مسئله رایج است. در چنین مواقعی، ترجیحاً باید پیش از به کار بردن سولفات آلومینیوم از یک ماده ضد جلبک استفاده کرد. رایج‌ترین ماده‌ای که بدین منظور به کار می‌رود، سولفات مس است که میزان استفاده از آن به کیفیت ماده و میزان جلبک‌زدگی استخر بستگی دارد؛ اما معمولاً 10 تا 20 گرم از آن را برای هر متر‌مکعب آب به کار می‌برند.

پس از افزودن سولفات مس به آب استخر سبز، بهتر است از فیلتراسیون نیز استفاده کرد و آب را به گردش درآورد. فرآیند جلبک‌زدایی با سولفات مس بین یک تا چند ساعت طول می‌کشد اما بهتر است، اضافه کردن سولفات آلومینیوم را تا حداقل 24 ساعت بعد به تاخیر انداخت.

در اینجا نیز باید سولفات آلومینیوم را به صورت محلول در آب استفاده کرد و برای هر مترمکعب آب، 10 گرم از نمک مذکور را در نظر گرفت.

بعد از گذشت یک تا دو ساعت، می‌توان ذرات تجمع یافته در کف را با کمک وکیوم استخر از بین برد. بهتر است، به منظور پاکسازی بهتر آب، آن را به گردش درآورد. در نهایت باید میزان کلر آب و PH آن را اندازه‌گیری نمود.

نحوه مصرف سولفات آلومینیوم برای آب استخر زرد یا سیاه

زرد شدن آب استخر یا متمایل شدن آن به رنگ سیاه، نشان‌دهنده وجود مواد معدنی (به‌خصوص آهن) اضافه است. در این حالت باید قبل از هر چیز از کلر استفاده کرد.

روش شفاف نمودن آب استخر زرد یا سیاه به این صورت است که در ابتدا به‌ازای هر متر‌مربع از محیط استخر، 10 گرم کلر محلول اضافه نموده و آب استخر را به مدت یک روز کامل به گردش درآوریم؛ پس از آن می‌توان از سولفات آلومینیوم استفاده کرد. در اینجا نیز 10 گرم از ماده به‌صورت محلول در آب برای هر مترمکعب کافی است. همانند حالت‌های قبل، تمیز کردن مواد اضافه با وکیوم یا خلاء‌ استخر، فیلتر و به گردش درآوردن آب لازم به نظر می‌رسد. در نهایت نیز باید میزان PH‌ و کلر موجود در آب استخر را سنجید و از استاندارد بودن آن مطمئن شد.

بیشت ربخوانید: گرید مواد شیمیایی

خرید سولفات آلومینیوم مخصوص استخر

روش‌‌های مختلفی برای خرید سولفات آلومینیوم مخصوص استخر وجود دارد. ما در اینجا خرید محصول از مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان را پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که به‌واسطه این کار شما محصول اصل و باکیفیت را با قیمت مناسب در اختیار خواهید داشت. علاوه بر این موارد، از طریق مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان می‌توانید مشاوره لازم را جهت خرید سولفات آلومینیوم مناسب برای استخر دریافت کنید.

به‌طور‌کلی در هنگام خرید موادی مثل سولفات آلومینیوم علاوه بر توجه به نوع، کاربرد و قیمت ماده، باید مسائلی مانند روش تولید، درجه مرغوبیت، همچنین محل تولید، برند محصول و نحوه بسته‌بندی آن را نیز در نظر گرفت.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *