معرفی بهترین منعقد کننده های شیمیایی در تصفیه آب

انواع منعقد کننده های شیمیایی

انواع منعقد کننده های شیمیایی

تهیه آب آشامیدنی، تصفیه، تمیز و مطمئن از طریق مراحل خاصی انجام می‌شود که انعقاد و استفاده از منعقد کننده های شیمیایی یکی از مهم ترین و بهترین آن‌ها است. در فرآیند انعقاد و لخته سازی نوعی مواد منعقد کننده با دوز و میزان لازم به مقداری از آب اضافه می‌شود و سپس ناخالصی های آب نظیر مواد جامد معلق و مواد کلوئیدی که دارای بار منفی هستند، با بار مثبت این منعقد کننده خنثی می‌ شوند.

در نتیجه عمل ته نشینی و از بین رفتن ناخالصی و کدورت آب رخ می‌دهد. به همین دلیل، انعقاد دارای اهمیت زیادی است و پیش از خرید منعقد کننده شیمیایی باید اطلاعاتی در خصوص آن کسب کرد. از این رو، در ادامه این مطلب جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار می دهیم.

مواد منعقد کننده یا کواگولانت چیست؟

خرید و فروش منعقد کننده

مواد منعقد کننده یا کواگولانت ترکیبات یا موادی هستند که در زمینه تصفیه آب و فاضلاب دارای مصارف و کاربردهای بسیار زیادی می‌باشند. به این معنی که این مواد به ذرات جامد معلق در آب چسبیده و موجب ته نشینی آن‌ها می‌شود. یکی از اهداف اصلی به‌کارگیری و استفاده از آن، سهولت و سرعت بخشیدن به فرآیند تصفیه آب و فاضلاب است. همچنین این مواد به دو دسته منعقد کننده های آلی یا پلیمری و منعقد کننده های معدنی طبقه ‌بندی می‌شوند.

کواگولاسیون چیست؟

کواگولاسیون یا انعقاد در تصفیه آب و فاضلاب به معنای واکنش و فرآیندی است که در طی انجام آن ذرات و مواد جامد با استفاده از مواد مخصوص در آب ته نشین و سپس از بین برده می‌شود. به طور معمول، این فرآیند همراه با فرآیند فلوکولاسیون یا لخته سازی صورت می‌گیرد که به عنوان مکمل یکدیگر به حساب می‌آیند. البته، می‌توان فلوکولاسیون را به عنوان بخشی از کواگولاسیون در نظر گرفت.

از آنجایی که مواد کلوئیدی در آب دارای بار منفی هستند، در فرآیند انعقاد با استفاده از کواگولانت، ناپایدار یا خنثی می‌شوند. سپس با کمک فرآیند فلوکولاسیون از این ذرات، لخته تشکیل شده و سپس ته نشینی صورت می‌گیرد. در مجموع پروسه کواگولاسیون حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه و پروسه فلوکولاسیون حدود ۱۵ الی ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. در حالی که در صورت عدم انجام این روش‌ها، مدت زمان تصفیه آب می‌تواند تا ماه‌ها زمان ببرد. در نتیجه، به روند تصفیه سرعت قابل توجهی می‌بخشد و از این رو دارای کاربردها و مصارف بسیاری است.

انواع منعقد کننده ها

انواع منعقد کننده

به طور معمول انواع منعقد کننده ها شامل منعقد کننده آلی یا منعقد کننده پلیمری و منعقد کننده معدنی به شمار می روند که هر یک از آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند. این نوع منعقد کننده ها بیشتر به منظور انعقاد و تصفیه آب و فاضلاب یا در صنعت تهیه کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: گرید مواد شیمیایی 

1.  منعقد کننده های آلی

  • پلی آمین: این ماده، در تصفیه فاضلاب تأثیر بسیاری می‌گذارد و از انواع متداول به حساب می‌آید.
  • ملامین و فرمالدهید و تانن ها: این منعقد کننده ها از نوع پلیمری و جامد هستند و از لحاظ قرار دادن خود در معرض رسوبات دارای عملکردی شبیه به منعقد کننده معدنی می‌باشند. همچنین، استفاده از آن موجب کم شدن غلظت مواد معلق در آب خواهد شد.

2.  منعقد کننده معدنی

  • آلومینیوم سولفات (آلوم): این منعقد کننده سفید رنگ تا حدودی خطرناک است و در رطوبت مشابه با اسید سولفوریک رقیق به شکل اسیدی عمل می‌کند. در عین حال، می‌توان گفت که این کواگولانت جامد یکی از متداول‌ترین مواد برای تصفیه آب به شمار می‌رود.
  • پلی آلومینیوم کلراید (PAC): این منعقد کننده یا کواگولانت یکی از مواد پرکاربرد برای تصفیه فاضلاب صنعتی یا زلال کردن پساب به حساب می‌آید. همچنین در انواع خوراکی، صنعتی، مایع و جامد تولید می‌شود.
  • آلومینیوم کلرید: این ماده سفید یا زرد رنگ که با عنوان کلرید آلومینیوم شناخته می‌شود، در تماس با آب به شدت زیادی واکنش نشان خواهد داد. در مجموع از این منعقد کننده به عنوان جایگزین آلومینیوم سولفات استفاده می‌شود و دارای عملکردی مشابه با آن می‌باشد.
  • فریک سولفات و فروسولفات: این منعقد کننده های آهنی به طور معمول مشابه با آلومینیوم عمل می‌کنند و به دلیل عملکرد سریعی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. pH بهینه برای واکنش با این منعقد کننده زرد رنگ دارای ۳.۵ تا ۹ است. دوز مصرفی این ماده شیمیایی چیزی حدود ۵ الی ۵۰ میلی‌گرم در لیتر است.
  • فریک کلراید: کلرید فریک یا کلرید آهن یک منعقد کننده به رنگ قرمز آجری یا زرد رنگ است که در تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه دارای قیمت پایینی است اما از مواد خطرناک به حساب می‌آید. این ماده رنگ آب را کنترل می‌کند و کدورت آب را از بین می‌برد.
  • آلومینات سدیم: این کواگولانت از طریق واردات تهیه می‌شود و به رنگ سفید بلوری است. مصارف آن بسیار گسترده است و در صنایع کاغذسازی، تصفیه آب، تصفیه فاضلاب و پساب کاربردهای رایجی دارد. همچنین استفاده و به‌کارگیری آن موجب تسریع کواگولاسیون و فلوکولاسیون می‌شود.

این منعقد کننده ها رایج‌ترین و پرکاربردترین موارد در تصفیه آب و فاضلاب هستند. البته بر اساس ماهیت شیمیایی می‌توان تقسیم ‌بندی دیگری هم برای انواع منعقد کننده در نظر گرفت که عبارت اند از:

  • منعقد کننده آلومینیومی
  • منعقد کننده آهنی
  • منعقد کننده منیزیم اکسید

کاربرد منعقد کننده یا کواگولانت

کاربرد منعقد کننده شیمیایی-

کاربرد منعقد کننده یا کواگولانت با توجه به نوع و ساختاری که دارد، موارد بسیاری را پوشش می‌دهد که مهم ترین آن‌ها را می‌توان در این موضوعات یافت:

  • در تصفیه آب به منظور تهیه آب آشامیدنی
  • از بین بردن کدورت آب
  • کاربرد برای تصفیه فاضلاب
  • از بین بردن ذرات معلق در آب کارخانه به منظور تولید مواد غذایی
  • از بین بردن ناخالصی در آب به منظور تهیه دارو
  • از بین بردن ذرات کلوئیدی در آب
  • حذف روغن، گازوئیل و بنزین از آب پالایشگاه
  • استفاده در صنایع کاغذسازی
  • به‌کارگیری در صنایع بازیافت نفت
  • زلال و تصفیه کردن آب کارخانه تولید سرامیک
  • استفاده در آبگیری لجن
  • استفاده در صنایع سلولزی
  • پاکسازی رنگ معدنی

این موارد به خوبی ثابت می‌کنند که منعقد کننده ها یا کواگولانت ها به چه اندازه پرکاربرد و پراهمیت هستند.

عوامل موثر بر انعقاد سازی

منعقدکننده

عوامل موثر بر انعقاد سازی شامل عوامل گوناگونی نظیر قلیاییت آب، دما، TDS، سرعت اختلاط منعقد کننده، کیفیت آب ورودی، نوع منعقد کننده، ناخالصی موجود در آب، میزان غلظت ذرات و مواد معلق و pH محیط است.

1. قلیاییت

 قلیاییت یکی از عوامل موثر بر انعقاد سازی است که به منظور تأمین آنیون برای تشکیل ترکیب غیر محلول نیاز است. همچنین، آنیون ممکن است به طور طبیعی در آب وجود داشته باشد، در غیر این صورت، باید توسط منعقد کننده یا کواگولانت ایجاد شود. به طور معمول برای انعقاد سازی به اندازه هر قسمت آلوم، حدود ۵/۰ قسمت قلیاییت نیاز خواهد بود.

2. pH

 میزان اثرگذاری منعقد کننده بر آب به میزان pH یا اسیدی و بازی بودن محیط وابسته است. هر آب در هر محیط دارای pH مخصوصی است که باید بر اساس آن، نوع و مقدار منعقد کننده را انتخاب یا مشخص کرد. همچنین برای تنظیم کردن میزان پی اچ مواردی نظیر آب آهک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

3. منعقد کننده

 هر منعقد کننده دارای قدرت انعقاد خاصی است و از طرفی هر آب به منظور تصفیه و انعقاد با بعضی منعقد کننده ها واکنش بهتری دارد. از طرفی دیگر، این مواد دارای قیمت‌های متنوعی هستند و انتخاب یک نوع مقرون به صرفه موضوع مهمی می‌باشد. در نتیجه باید در تصمیم‌گیری از میان انواع منعقد کننده ها به این موارد دقت کرد.

4. دما

 به هر میزان که دما بالاتر باشد، سرعت واکنش و انعقاد هم بالاتر خواهد بود. در نتیجه، در سرما و فصول زمستان سرعت پایینی وجود دارد.

5. سرعت و زمان

اگر سرعت آب بالا باشد، لخته‌ها در آب جدا خواهند شد. در نتیجه، سرعت پایین به منظور ته نشینی و لخته سازی بهتر خواهد بود. مدت زمان انعقاد سازی و ته نشینی از دیگر موارد موثر و مهم است.

6. غلظت منعقد کننده

 میزان غلظت و مقدار استفاده از منعقد کننده، تأثیر مستقیمی در انعقاد و میزان ذرات جامد معلق می‌گذارد. در نتیجه برای انجام فرآیند انعقاد سازی و کواگولاسیون باید تمامی این نکات را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

فرآیند انعقاد سازی

فرآیند انعقاد سازی یا کواگولاسیون به منظور کاهش بار الکتریکی یا خنثی سازی بار منفی ذرات جامد معلق در آب انجام می‌شود. پس از آن، فرآیند لخته سازی این ذرات و مواد جامد را ته نشین می‌کند. در نهایت فیلتراسیون انجام می‌شود و به این ترتیب آب تصفیه و آشامیدنی تهیه خواهد شد.

با کمک فرآیند انعقاد سازی و حتی لخته سازی، روند تصفیه آب سرعت بیشتری یافته است. از جانبی دیگر می‌توان گفت دارای مزایای مهمی مثل به صرفه بودن است. همچنین کواگولاسیون به از بین بردن کدورت، طعم و بوی آب هم کمک شایانی می‌کند.

کاربرد مواد منعقد کننده در تصفیه آب

کاربرد مواد منعقد کننده در تصفیه آب بیشتر در خصوص حذف ناخالصی و کدورت است. به عنوان مثال، از موادی مثل آلوم یا آلومینیوم سولفات در راستای کاهش بار الکتریکی مواد جامد معلق در آب و سپس ته نشین کردن استفاده می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای مواد منعقد کننده در آب به منظور زلال سازی آب کارخانه برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی یا دارو است. در نتیجه مجموعاً باید گفت که این مواد یا همان کواگولانت در خصوص تصفیه آب دارای اهمیت بسیار زیادی است.

منعقد کننده مناسب برای تصفیه آب

منعقد کننده مناسب برای تصفیه آب به روند تصفیه سرعت می‌بخشد و به حذف کدورت، ناخالصی و ذرات کلوئیدی کمک می‌کند. رایج ترین منعقد کننده های شیمیایی می توان به آلومینیوم سولفات، آلومینیوم سدیم و پلی آلومینیوم کلراید اشاره کرد.

دوز مصرف منعقد کننده ها

به طور کلی دوز مصرف منعقد کننده ها به عوامل موثری همچون نوع منعقد کننده شیمیایی، غلظت و pH بستگی دارد. در نتیجه این دوز می تواند بین ۱۰ الی ۹۰ میلی‌گرم متغیر باشد. مقدار مصرف منعقد کننده باید به حدی باشد که بتوان از میزان کدورت آب مورد نظر حدود ۱۰ الی ۲۵ ppm کاهش دهد.

تفاوت منعقد کننده و کمک منعقد کننده

فروش منعقد کننده

کمک منعقد کننده همان لخته ساز است که در فرآیند لخته سازی یا فلوکولاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی کواگولانت یا منعقد کننده برای کاهش بار الکتریکی مواد جامد معلق همراه با فلوکولانت یا کمک منعقد کننده برای ته نشینی و ایجاد توده از مواد جامد معلق و کلوئیدی استفاده می‌شود. در نتیجه تفاوت آن‌ها هم در همین عملکرد است.

به عبارتی از کمک منعقد کننده به منظور ته نشینی ذرات یا موادی که توسط منعقد کننده ناپایدار شده‌اند، استفاده می‌شود. از رایج‌ترین و متداول‌ترین انواع کمک منعقد کننده یا همان فلوکولانت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کربنات منیزیم
  • کربنات سدیم
  • آهک
  • پلی الکترولیت
  • سیلیس فعال

خرید منعقد کننده شیمیایی

خرید منعقد کننده شیمیایی باید از فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد انجام شود تا بتوان از خریدی اشتباه و بی‌کیفیت جلوگیری کرد. در این صورت، حتی می‌توان در خصوص نوع منعقد کننده و میزان مورد نیاز با در نظر گرفتن سایر موارد موثر با کارشناسان ما در تماس باشید.

قیمت منعقد کننده شیمیایی

خرید منعقد کننده

قیمت منعقد کننده شیمیایی به موارد گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال، در قیمت منعقد کننده‌ای مثل مدل‌های وارداتی از جمله آلومینات سدیم، قیمت دلار تأثیر فراوانی می‌گذارد. از طرفی دیگر مواردی نظیر حجم، پودر یا مایع بودن و کیفیت ماده تأثیر بسزایی در قیمت این ماده شیمیایی دارد.

فروش منعقد کننده شیمیایی

فروش منعقد کننده شیمیایی توسط شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان انجام می‌شود و با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله بهترین‌ها را عرضه می‌کنیم. همچنین مجموعه ما تمامی منعقد کننده های باکیفیت و مطمئن را با مناسب‌ترین قیمت‌ها ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *