کاغذ ضدآب چیست | روش های ضد آب کردن کاغذ

کاغذ ضد آب چیست؟

کاغذ ضد آب چیست؟

در صنعت کاغذ با ارجاعات زیادی در رابطه با مواد ضد آب و مقاوم در برابر آب مواجه می شویم. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده، این است که تفاوت بین آن دو چیست؟ از این رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به تفاوت کاغذ ضد آب و مقاوم در برابر آب بپردازیم.

کاغذ ضد آب چیست؟

کاغذ ضد آب

کاغذ های ضد آب به محصولات کاغذی اطلاق می شود که برای مقاومت در برابر آب از پوشش پلاستیکی و الیاف خاصی طراحی شده اند. اما کاغذهای مقاوم در برابر رطوبت تا حدی در برابر نفوذ آب مقاومت دارند. با این حال، این محصولات را می توان به گونه ای طراحی کرد که کیفیتی قابل مقایسه با کاغذهای ضد آب داشته باشند تا بتوان در محیط های مرطوب استفاده بیشتری کرد.

مطالعه بیشتر: کاغذ های فلوتینگ

روش های ضد آب کردن کاغذ

هنگامی که کاغذ ضد آب همراه با جوهر ضد آب استفاده می شود، باید بتواند در برابر عوامل مختلف بدون اینکه کاغذ یا محتویات آن آسیب ببیند، مقاومت داشته باشد. برخی از کاغذها به طور خاص برای ضد آب ساخته شده اند اما کاغذهایی که به این صورت نیستد را می توان در یکی از فرآیندهای مختلف قرار داد تا در برابر آب و رطوبت مقاومت و دوام بالایی داشته باشد. این نوع کاغذ، معمولاً برای بسته بندی مورد استفاده می گیرد؛ زیرا بسته ها اغلب نیاز به دوام در شرایط مرطوب دارند.

در اینجا به سه روش ضد آب کردن کاغذ نیز اشاره می کنیم:

1. ضدآب کردن کاغذ با زاج

زاج برای ضد آب کردن کاغذ

شما می توانید برای ضد آب کردن کاغذ با استفاده از زاج یا همان سولفات آلومینیوم محلولی بسازید که فیبرهای کاغذ را تغییر دهد تا نوع جذب آن متفاوت شود. به این صورت که کاغذ خود را آغشته به این محلول کرده و سپس آن را از جایی آویزان کنید تا خشک شود. نکته قابل توجه در این است که برای اضافه کردن زاج، آب باید کمی گرم باشد و بعد مواد لازم همچون پودر صابون، صمغ عربی، چسب طبیعی، همراه با سولفات آلومینیوم اضافه شود. این روش نه تنها کاغذ را ضد آب می کند بلکه بسیار با دوام می شود.

مطالعه بیشتر: فرآیند کاغذ سازی

2. ضد آب کردن کاغذ با الکل

مواد مورد نیاز برای ضد آب کردن کاغذ با الکل به شرح زیر است:

  • شلاک یا لاک الکل بی رنگ
  • بوراکس
  • آب

بعد از اضافه کردن این مواد به آب ولرم شما باید محلول را به خوبی هم بزنید تا ترکیب شود و سپس ناخالصی های محلول را گرفته و روی ظرف پخش کنید. بعد از انجام این مراحل، کاغذ را داخل محلول غوطه ور کرده و بعد از مدتی آن را از جایی آویزان کنید.

3. ضد آب کردن کاغذ با وکس یا موم

برای پوشش کاغذ با این ماده، شما می توانید از وکس شمع های خانگی استفاده کنید. نکته قابل توجه در این است که از شمع های رنگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به کاغذ شما رنگ دهد. به این صورت که کاغذ خود را روی مکانی ثابت که عاری از هرگونه گرد و غبار باشد، قرار دهید و بعد مواد تهیه شده را اضافه کنید.

مواد آهار دهی کاغذ

مواد آهار دهی کاغذ

آهار دهی کاغذ به منظور ایجاد مقاومت و استحکام برای جلوگیری از جذب یا یا نفوذ سیالات به ویژه آب در آن می باشد. این عملیات با استفاده از ماده شیمیایی همچون AKD و مواد دیگر صورت می گیرد. از جمله مزایای این محصول جدید می توان به قیمت مناسب، استفاده آسان، تاثیرگذاری بیشتر آن اشاره کرد. این ماده می تواند میزان مقاومت انواع کاغذ شامل انواع ورق کاغذ، کاغذ راه راه و کاغذ ظریف را در برابر آب (تست COBB) و مقاومت در برابر خرد شدن افزایش دهد.

به طور کلی این فرآیند را می توان به دو دسته اینترنال (Internal)و خارجی یا سطحی (External)طبقه بندی کرد.

مواد آهار دهی داخلی: در این مرحله، مواد شیمیایی همچون  AKDو افزودنی ها به خمیر کاغذ اضافه و ترکیب شده تا بافتی منسجم تشکیل دهد.

مواد آهار دهی سطحی : همانطور که از نام آن پیداست مواد موجود برای ضد آب کردن کاغذ روی سطح محصول قرار می گیرد.

شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان این ماده را به صورت جامع برای آهار دهی کاغذ تولید می کند و جزء اولین موادی می باشد که روی کاغذ قابیلت پاشیده شدن دارند. مجموعه ما کاغذهایی که جذب آب پایینی دارند را تامین می کند.

مطالعه بیشتر: کاغذ تست لاینر

کاغذ ضد آب از چه چیزی ساخته شده است؟

کاغذ های مقاوم در برابر آب از ورق های مبتنی بر سلولز، کربنات کلسیم یا سولفات باریم در حین تولید به خمیر کاغذ اضافه می شوند. همچنین، از مواد مصنوعی مانند رزین برای ساخت کاغذ مقاوم در برابر آب استفاده می شود. نکته قابل توجه در این است که هیچ کدام از این موارد منجر به کاغذ صد در صد ضد آب نمی شوند.

مطالعه بیشتر: کاغذ تاپ وایت

کاربرد کاغذهای ضد آب

1. منوهای رستوران

کاغذ ضد آب برای منو رستوران

همانطور که مطلع هستید، برای ساخت کاغذ هر روزه درختان زیادی قطع می شود و مکان هایی مانند رستوران که منوهای آنها به صورت کاغذی است، امکان خیس شدن و چرب شدن آنها توسط آب و غذا وجود دارد. از این رو، تغییر به منوهای کاغذی مقاوم در برابر آب باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش ضایعات می شود.

2.  نقشه کوهنوردان

کاغذ ضد آب نیز معمولاً توسط افرادی که نیاز به استفاده از کاغذ در فضای باز دارند، کاربرد دارد. به عنوان مثال، کوهنوردان از نقشه استفاده زیادی می کنند اما باید جنس نقشه طوری باشد که در صورت برف و باران خیس نشود و مقداری از رطوبت را تحمل کند. همچنین، افرادی که روی قایق ها یا در نزدیکی آب کار می کنند نیز از کاغذ ضد آب برای کاهش خطر جلوگیری از خیس شدن استفاده می کنند.

3. یادداشت برداری زیر آب

کاغذ برای یادداشت برداری زیر آب

زیست شناسان دریایی ممکن است نیاز به یادداشت برداری در زیر آب برای آبزیان داشته باشند. از این رو، برای همچنین کاری نیاز به کاغذ ضد آب است تا در صورت نوشتن کاغذ مقاومت بالایی داشته باشد.

4.  دستبند طبی

یکی از رایج ترین کاربرد های استفاده از کاغذ ضد آب، دستبندهای طبی برای بیمارستان ها است. این مچ بندهای کاغذی برای شناخت بیماران و وضعیت آنها است تا پزشک مربوطه اطلاعات حدودی از بیمارانی که توانایی صحبت کردند ندارند، داشته باشد.

5. برچسب های ضد آب

همانطور که مطلع هستید، روی لوازهای آرایشی و نوشیدنی ها برای اطلاعات محصول از برچسب های ضد آب استفاده می کنند تا اگر دست مرطوب با لوازم تماس داشت، خراب نشود.

مطالعه بیشتر: سایزینگ کاغذ

خرید کاغذ ضد آب

خرید کاغذ ضد آب

همانطور که اشاره کردیم، کاغذ ضد آب به دو صورت می باشد. به همین دلیل برای خرید این محصول باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به کار خود، کاغذ مناسب تهیه کنید. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان مجموعه‌ای خوشنام و با تجربه در زمینه ارائه انواع تجهیزات و ملزومات مورد نیاز صنایع سلولزی در کشور است که با بهترین تامین‌کنندگان جهانی همکاری می‌کند. گستردگی خدمات مجموعه ما موجب شده تا مشتریان ما تنها به صنایع سلولزی محدود نشوند و سایر واحدهای تولیدی فعال در حوزه‌های دیگر مانند مواد شیمیایی را نیز در بر بگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از خدمات و محصولات ارائه شده در این شرکت می‌توانید به صفحه مربوط به همان محصول در سایت مراجعه نمایید. همچنین، برای برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان مجموعه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.

 

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *