آشنایی با مواد شیمیایی آزمایشگاهی | تدارکات صنعت کاغذ کرمان

آشنایی با مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع آن

آشنایی با مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع آن

مواد شیمیایی در همه جا وجود دارند؛ اکثر محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم از ترکیب یک یا چند ماده شیمیایی به دست آمده‌اند. از فرآیندهای صنعتی و کشاورزی گرفته تا تولید دارو و محصولات خانگی، همگی به نوعی با مواد شیمیایی سروکار دارند. علاوه بر این بسیاری از مواد و محصولات شیمیایی به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهند برای زندگی مدرن امروزی ما ضروری هستند.

برای درک بهتر پتانسیل فوق ‌العاده مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع، پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

مواد شیمیایی چیست؟

مواد شیمیایی از ترکیبات و ویژگی‌ های ثابتی تشکیل شده‌اند که دارای جرم و حجم مشخصی بوده و در اشکال مختلف مایع، گاز، جامد یا پلاسما وجود دارد. همچنین با تغییر دما یا فشار می‌توان حالت آنها را تغییر داد یا با شکستن پیوندهای شیمیایی، آنها را به اجزای دیگر تجزیه کرد. مواد شیمیایی می‌توانند در واکنش های شیمیایی از یک ماده شیمیایی به ماده دیگر تبدیل شوند.

مواد شیمیایی دارای تنوع بسیار زیادی بوده و در دسته بندی ‌های مختلفی قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان آنها را از لحاظ حالت، اسید یا بازی بودن و همینطور طبیعی یا مصنوعی بودن دسته بندی کرد. این مواد همچنین به شکل ‌های صنعتی، دارویی، غذایی و آزمایشگاهی عرضه می‌شوند و بسته به حالتی که دارند با بسته بندی ‌های متفاوتی به دست مشتریان می‌رسند.

یک ماده شیمیایی ماده‌ ای است که دارای خواص یا ویژگی های خاص بوده؛ به طوریکه می توانیم از این ویژگی ها برای شناسایی آن استفاده کنیم. هنگام کار با هر کدام از مواد شیمیایی باید از فرمول شیمیایی و خواص فیزیکی آنها مانند چگالی، ضریب شکست، رسانایی، نقطه ذوب، نقطه جوش و غیره مطلع باشید. همچنین برخی از مواد شمیایی ممکن است برای سلامتی خطرناک باشند و درنتیجه برای کار با آنها حتما به رعایت نکات ایمنی نیاز خواهد بود.

مواد آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیستند؟

قبل از این که در خصوص مواد شیمیایی آزمایشگاهی توضیح دهیم؛ نخست باید بدانید که درحالت کلی این مواد تفاوت بسیار زیادی با مواد شیمیایی معمولی دارند و برای اهداف آزمایشگاهی از ترکیبات و درصد خلوص های مختلفی برخوردار ‌هستند. همچنین برخی از آنها ممکن است خورنده باشند؛ در حالی که برخی دیگر قابل اشتعال، سمی یا خطرناک هستند. بنابراین هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی پوشیدن لباس ها و تجهیزات محافظ بسیار مهم است.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در محیط ‌های آزمایشگاهی مختلف، به جهت انجام برخی تحقیقات علمی، داروسازی، امکان تولید محصولات گوناگون، سنجش کیفیت محصول و غیره مورد آزمایش و بررسی قرار می‎‌گیرند. دراصل از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در رشته‌ ها و حوزه‌ های گوناگون شیمی، بیوشیمی، زیست ‌شناسی سلولی و زیست ‌شناسی مولکولی استفاده می‌شود. همچنین انجام آزمایش های گوناگون بر روی این مواد به فرایند تولید و بررسی کیفی محصولات کمک می‌کند.

برخی از رایج ترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی به عنوان حلال و کاتالیزور استفاده می‌شوند. برخی دیگر نیز به عنوان پاک کننده یا به عنوان سوخت کاربرد دارند. به عنوان مثال اتانول عمدتاً در آزمایشگاه ها به عنوان حلال در سنتز سایر ترکیبات آلی استفاده می‌شود. همچنین معمولاً به عنوان یک افزودنی در سوخت ها و به عنوان یک ضد عفونی کننده و پاک کننده نیز به‌کار می‌رود.

انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی

انواع مواد آزمایشگاهی

از پراکسید هیدروژن گرفته تا اسید سولفوریک، انواع مختلفی از مواد شیمیایی مختلف در آزمایشگاه ها استفاده می‌شوند. آنها طیف وسیعی از کاربردها را دارند و معمولاً برای آزمایش و سنتز مواد جدید مورد بررسی قرار می‌گیرند. دانستن انواع مواد شیمیایی و نحوه مدیریت آنها امری حیاتی است.

درک خواص، کاربردها و خطرات احتمالی این مواد می‌تواند به اطمینان از ایمنی، کارایی و پایداری آنها در زندگی روزمره و محیط های کاری ما کمک کند. در ادامه به رایج‌ ترین انواع مواد شیمیایی و خصوصیات آنها اشاره می‌کنیم:

  • آمونیوم ها

آمونیاک و آمونیوم هر دو ترکیباتی هستند که همانطور که در مواد شیمیایی صنعتی نیز از این ماده استفاده می‌شود، در آزمایشگاه ها هم کاربردهای فراوانی دارند. حاوی هیدروژن و نیتروژن هستند. آمونیاک یک گونه خنثی است که دارای یک اتم نیتروژن و سه اتم هیدروژن (NH3) است اما آمونیوم یک گونه با بار مثبت بوده که از یک اتم نیتروژن و چهار اتم هیدروژن (NH4) تشکیل می‌شود

همین تفاوت کوچک در هیدروژن، منجر شده تا در ترکیبات آنها تفاوت زیادی به وجود آید. به طور مثال در حالی که آمونیاک بوی تند دارد و می‌تواند برای موجودات آبزی مضر باشد؛ آمونیوم هم بی بو و هم بی ضرر است. آمونیوم می تواند در هنگام تفکیک یون هیدروژن تولید کند و از این رو اسید در نظر گرفته می‌شود.

  • اسید ها

به طور کلی هنگامی که از اسید ها صحبت می‌شود؛ منظور آن دسته از مواد شیمیایی است که هنگام حل شدن در آب، یون هیدروژن (H+) آزاد می‌کنند که این یون به سرعت آبپوشی شده و به یون هیدرونیوم تبدیل می‌شود. نمونه های رایج اسیدها عبارتند از: اسید کلریدریک (HCl)، اسید سولفوریک (H2SO4) و اسید نیتریک (HNO3).

برخی از مهم ترین ویژگی اسیدها شامل طعم ترش و خاصیت خورنده آنها است. هنگامی که کاغذ آبی تورنسل به مواد اسیدی آغشته می‌شود رنگ آن به قرمز تغییر می‌کند. درواقع این مواد در صورت ترکیب شدن با مواد قلیایی اسیدیته خود را از دست می‌دهند.

  • ترکیبات هیدروکسید

هیدروکسید گروه عاملی از الکل ها و پایه های فلزی معدنی است و بسته به گروهی که به آن متصل است می‌تواند عملکردهای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند یک پایه یا یک گیرنده پروتون باشد. هیدروکسید همچنین می‌تواند به عنوان یک لیگاند و یک کاتالیزور عمل کند.

بازها وقتی در آب حل می‌شوند یون های هیدروکسید (OH-) آزاد می‌کنند. نمونه هایی از بازها عبارتند از هیدروکسید سدیم (NaOH) و هیدروکسید پتاسیم (KOH).

ترکیبات هیدروکسید

مزایای استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی

امروزه انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی مانند کلر، اتیلن و فسفریک اسید در حوزه های صنعتی مختلف کاربرد دارند. تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی آزمایشگاهی امکان استفاده گسترده از آنها را برای کاربردهای تجاری در مقیاس بزرگ و همچنین برای اهداف تحقیق و توسعه فراهم می‌کند.

درحال حاضر  بازارها، کاربردها و کاربران نهایی مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار متنوع هستند. استفاده کنندگان این محصولات را می توان در زمینه های مختلف بیوتکنولوژی، تحقیقات، پزشکی، نظامی، کشاورزی، دانشگاهی و غیره تقسیم بندی کرد.

افزایش فعالیت های تحقیق و توسعه توسط شرکت های بزرگ دارویی و بیوتکنولوژی، منجر شده تا به آزمایشگاه های تحقیقاتی در کشورهای در حال توسعه بیشتر توجه شود و سرمایه گذاری‌های بیشتری توسط دولت ها در جهت توسعه صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی صورت بگیرد.

معایب استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی

به طور کلی آزمایشگاه ها به عنوان محیط کاری پرخطر شناخته می‌شوند؛ برخی از مواد شیمیایی خطر کمی برای سلامت انسان یا شرایط محیطی دارند؛ در حالیکه برخی دیگر سمی شناخته شده و در صورت تماس پوست یا حتی تنفس کردن بوی آنها خطرات جدی ایجاد می‌کنند. بنابراین نادیده گرفتن موارد ایمنی از سوی پرسنل آزمایشگاه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض برخی محرک های شیمیایی منجر به علائم مختلفی از جمله تحریک پوست و چشم، سرفه و همینطور مشکلات تنفسی می‌شود. در موارد شدیدتر نیز، برخی مواد شیمیایی آزمایشگاهی می‌توانند سوختگی شیمیایی و ناراحتی تنفسی ایجاد کرده و حتی منجر به مرگ شوند.

از این رو تمامی پرسنلی که قرار است از مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده کنند؛ باید به طور کامل علم استفاده از این مواد، خطرات آنها  و نحوه جلوگیری از این خطرات را بشناسند؛ تا بتوانند بسیاری از حادثه های رایج در آزمایشگاه‌ها را به حداقل برسانند و در یک محیط کاملا ایمن به تحقیقات خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: گرید مواد شیمیایی

نکات کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی

نکات کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی

هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی رعایت ایمنی بسیار مهم است. کار در یک محیط ناامن می‌تواند هم افراد و هم محیط آزمایشگاه را در معرض خطر قرار دهد. البته شما می‌توانید با پیروی از پروتکل های ایمنی خاص به جلوگیری از حوادث و صدمات کمک کنید. به طور مثال قبل از شروع کار حتما از پوشش مخصوص و سایر وسایل حفاظتی لازم مانند دستکش، عینک و ماسک استفاده کنید.

همچنین حتما در خصوص محل قرار گرفتن وسایل ایمنی و نحوه استفاده از آنها اطلاعات کامل کسب کنید تا بتوانید در اسرع وقت به آنها دسترسی داشته و از حادثه های احتمالی جلوگیری نمایید. مهم ترین نکاتی که در زمان کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از:

  • قبل از کار با هر ماده شیمیایی دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.
  • اول از همه به ایمنی و حفظ سلامت خود و همکاران‌تان فکر کنید.
  • استفاده از لباس آزمایشگاهی و تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) مانند دستکش، عینک و محافظ صورت را جدی بگیرید.
  • از بو کردن یا لمس مستقیم مواد شیمیایی خودداری کنید.
  • در یک محیط آزمایشگاهی با تهویه مناسب کار کنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی محیطی و خطرات احتمالی، زباله های مواد شیمیایی آزمایشگاهی را به درستی دفع نمایید. همچنین مواد شیمیایی سمی را با رعایت نکات لازم دور بریزید.
  • از تمام تجهیزات ایمنی موجود در محیط آزمایشگاهی اطلاع داشته باشید.
  • در صورت بروز آتش سوزی، کپسول آتش نشانی را در دسترس قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که هر ماده شیمیایی باید محل نگهداری خاصی داشته باشد و پس از استفاده به آنجا بازگردانده شود.

خرید مواد آزمایشگاهی

هنگامی که قصد خرید مواد آزمایشگاهی را دارید؛ حتما قبل از هر اقدامی در خصوص ویژگی های ماده شیمیایی مورد نظرتان از جمله نام علمی، فرمول شیمیایی، میزان درجه خلوص، سمی بودن و غیره مطمئن شوید تا محصول را کاملا مطابق با نیازهایتان تهیه نمایید. در مرحله بعدی باید به تاریخ تولید و انقضا محصول توجه کنید. به منظور اطمینان از اصل و تازه بودن مواد آزمایشگاهی موردنظرتان حتما این محصولات را از یک شرکت تامین کننده معتبر تهیه نمایید.

شرکت های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند باید مواد آزمایشگاهی را در بسته بندی‌های کاملا ایمن به دست مشتریان خود برسانند. همچنین تامین کننده موظف است تمام موارد هشدار و احتیاط های لازم برای هر ماده آزمایشگاهی را مشخص کند و نکات مهم درخصوص نگهداری و کار با آنها را به طور کامل ذکر نماید.

به طور مثال باید درجه حرارت و رطوبت لازم برای نگهداری از مواد شیمیایی توسط سازنده عنوان شود. همچنین مواد شیمیایی که نسبت به زمان حساس هستند؛ حتما باید دارای تاریخ انقضا باشند تا هنگام خرید مشتری از تازه بودن و مدت زمان استفاده از آنها مطلع باشد.

لوازم آزمایشگاهی

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی

با نوآوری های تکنولوژیکی صورت گرفته در صنایع مختلف، وابستگی زیادی به افزایش دقت تجهیزات و فرآیندهای مبتنی بر مواد شیمیایی به وجود آمده است. این امر منجر شده تا فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی یک کار کاملا تخصصی و علمی شود که باید با دانش و دقت بسیار زیادی صورت بگیرد.

تامین کنندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی برای اینکه اعتبار خود را حفظ کنند؛ مسئولیت مهمی در زمینه فروش مواد شیمیایی اصل و با خلوص بالا دارند. آنها باید محصولی را به شما ارائه دهند که به بهترین وجه با اهداف و نیازهای تجاری‌تان مطابقت داشته باشد. همچنین باید در قیمت گذاری محصولات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی منصف باشند و در صورت خرید عمده تخفیف‌های ویژه ای را برای مشتریان خود در نظر بگیرند.

شرکت تدارکات صنعت کاغذ کرمان به عنوان یکی از بهترین تامین کنندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی در کشور، خدمات بسیار با کیفیت و رضایت بخشی را در زمینه تامین نیاز شما مشتریان گرامی نسبت به انواع نشاسته صنعتی، آمونیوم پرسولفات، بوراکس پنتا، پلی آلومینیوم کلراید و سایر مواد شیمیایی دیگر ارائه می‌دهد.

اگر در صنعت و کسب وکار خود به مواد شیمیایی خاصی احتیاج دارید؛ همین امروز با متخصصان ما تماس بگیرید. همچنین می توانید سایر اطلاعات لازم در خصوص محصولات و خدمات این شرکت را از طریق وبسایت ما دنبال کنید.

سخن پایانی

برای تهیه انواع مواد و ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی، نخست باید از کیفیت و خلوص مواد مطمئن باشید تا نتیجه مطالعات شما دقیق باشد. بنابراین مواد شیمیایی مورد نظر خود را از یک تامین کننده معتبر و با سابقه تهیه نمایید. ما در شرکت تدارکات صنعت کاغذ کرمان، مفتخریم که می توانیم مواد شیمیایی مورد نیاز شما را با کیفیت بسیار بالا و به سرعت تحویل دهیم.

در این شرکت طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی مورد نیاز برای صنایع و آزمایشگاه ‌ها عرضه می‌شود. تیم متخصص ما همیشه آماده است به مشتریان گرامی در خصوص انتخاب مواد شیمیایی مناسب بسته به کاربرد و نیازهای‌شان کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر همین امروز با متخصصان باتجربه این شرکت تماس بگیرید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *