مهم ترین تفاوت های بوراکس پنتا و بوراکس دکا + کاربردها

تفاوت بوراکس پنتا و بوراکس دکا

تفاوت بوراکس پنتا و بوراکس دکا

تفاوت بوراکس پنتا و بوراکس دکا چیست؟

بوراکس (Borax) یک ماده معدنی طبیعی است که از زمین استخراج شده و یا بصورت ذخایر تبخیر شده، جمع آوری می شود. این ماده، سفید و پودری شکل بوده و با فرمول شیمیایی Na2B4O7 نشان داده می شود. همچنین این محصول به نام های بوراکس دکا، بوراکس پنتا، نمک اسید بوریک، سدیم بورات، سدیم تترابورات یا تترابورات دی سدیم هم شناخته می شود. این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با تفاوت های بوراکس پنتا و بوراکس دکا نوشته شده است.

بوراکس دکا چیست؟

بوراکس دکا

بوراکس دکا هیدرات در واقع نمک اسید بوریک است که به عنوان سدیم تترابورات دکاهیدرات یا بوراکس شناخته می شود. ساختار آن حاوی 10 مولکول آب بوده و انحلال پذیری بالایی در آب دارد. این ماده شیمیایی یک ترکیب طبیعی است که برای تمیز کردن سطوح، همانند شیشه، سرامیک و فلزات استفاده می گردد. علاوه بر خاصیت پاک کنندگی، برای مواردی همچون پولیش واکس و آفت کش نیز استفاده می شود. خواص ضد قارچی این ماده شیمیایی موجب شده است تا برای برخی از مشکلات پوستی نیز مفید باشد.

بوراکس پنتا چیست؟

بوراکس پنتا ماده شیمیایی جامد سفید رنگ و محلول در آب می باشد که 5 مولکول آب در ساختار خود دارد. از بوراکس پنتا برای از بین بردن علف های هرز، ضدعفونی کردن و یا به عنوان سفیدکننده رنگ نیز استفاده می شود. در صنعت چوب سازی از این محصول برای جلوگیری از آفت نیز استفاده می شود.

تفاوت بوراکس پنتا و دکا در چیست؟

بوراکس پنتا

از تفاوت های بارز میان این دو ماده شیمایی، تعداد مولکول های آب موجود در آن است که بوراکس دکا حاوی 10 مولکول و بوراکس پنتا حاوی 5 مولکول است. قابلیت انحلال در آب دکا هیدرات نسبت به پنتا بالاتر است و به همین دلیل در تولید شوینده های شیمیایی، مواد آرایشی و لعاب ها استفاده میشود.

تعداد بلورهای موجود در ساختار این دو ماده با یک دیگر متفاوت است و بر همین اساس به ۳ گروه طبقه بندی می شوند:

  1. بوراکس بدون آب Na2B4O7
  2. بوراکس پنتا هیدرات
  3. بوراکس دکا هیدرات

تفاوت در کاربردها

بوراکس دکا و بوراکس پنتا از ترکیبات مختلف هیدراته بوراکس تشکیل شده و تفاوت های اساسی در ساختار و کاربردهای این دو ماده ایجاد شود. این ویژگی باعث شده است که بوراکس پنتا نسبت به دکا کاربرد های کمتری در صنایع مختلف داشته باشد، با این حال نمی توان مزایای این ماده شیمیایی را نادیده گرفت. بوراکس دکا هیدرات به دلیل پایداری نسبتاً خوبی که دارد، می تواند به عنوان استاندارد اصلی برای پایه اسیدیته در تیتراسیون استفاده شود.

کاربرد و ویژگی های بوراکس دکا هیدرات

کاربرد بوراکس دکا

  • در مواردی همچون تولید محصولات آرایشی و دارویی، کرم ها، پمادها و لوسیون ها استفاده می شود.
  • قلیایی بودن این ماده موجب شده تا به عنوان یک عامل بافر pH برای خنثی کردن اسیدها استفاده شود.
  • این ماده شیمیایی در خنک کننده های موتور و ضد یخ کاربرد دارد؛ زیرا می تواند از اکسید شدن فلزات آهنی جلوگیری کند.
  • در خمیر کاغذ برای چسبندگی بهتر الیاف، بهبود ویسکوزیته و کاب کاغذ همراه با نشاسته استفاده می شود.
  • به دلیل انحلال پذیری بالا، در ساخت اسلایم برای اسباب بازی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نقش مهمی در تولید سرامیک، شیشه، چراغ ‌های جلوی اتومبیل و به طور کلی محصولاتی که تنظیم مشخصات نوری و فیزیکی در آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، ایفا می کند.

علاوه بر این، در تولید مواد شوینده به عنوان یک امولسیفایر و نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود. توجه داشته باشید که بوراکس یک محرک خطرناک برای پوست است که مانند سایر محصولات تمیزکننده معمولی، باید به طور ایمن نگهداری شود و دور از دسترس کودکان قرار گیرد. در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی نیز، به دلیل همین قابلیت محرک بودن بوراکس، استفاده از آن در مواد غذایی و خوراکی ممنوع می باشد.

کاربردهای بوراکس پنتا هیدرات

کاربرد بوراکس پنتا هیدرات

  • از بوراکس پنتا هیدرات در بیوشیمی برای ساخت بافر استفاده می شود.
  • این ماده شیمیایی به عنوان ماده مقاوم به شعله و ضد قارچ در تولید شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای شار متالورژی و جذب نوترون برای منابع رادیواکتیو از پنتا بوراکس استفاده می شود.
  • در محصولاتی همچون مواد شوینده صنعتی و شوینده های لباس استفاده می شود که باعث ایجاد خاصیت نرم کنندگی و لکه بری می شود.
  • ماده شیمیایی بوراکس پنتا هیدرات به عنوان سم، برای از بین بردن حشره و آفت ها کاربرد دارد که بعضی از افراد برای از بین بردن مورچه، آن را با شکر مخلوط کرده و استفاده می کنند.

خرید و قیمت بوراکس پنتا و بوراکس دکا

بطورکلی تفاوت های بوراکس پنتا و بوراکس دکا هیدرات گسترده است و با توجه به تعداد مولکول های آب موجود در هر یک،  کاربردهای آنها با یک دیگر متفاوت می باشد که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این دو محصول و اطلاع از قیمت آنها، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

 

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *